تغییر سایز کاغذ در پرینتر یا نحوه تنظیم سایز کاغذ از جمله مواردی است که هنگام کار کردن با این دستگاه ممکن است به آن نیاز داشته باشید. در این مقاله از سری مقالات تخصصی نورپرینتر که راهنمای تنظیمات چاپ با سایز دلخواه کاغذ است، به ” چگونگی تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر ” می‌پردازیم. گاهی اوقات ما برای چاپ اسناد، به سایز های مختلفی از کاغذ نیاز داریم. این انتخاب می‌تواند از سایز کوچک مانند اندازه پاکت نامه تا سایز های بسیار بزرگی را شامل شود. در پرینتر های امروزی این امکان فراهم شده که کاربر بتواند از سایز های متنوعی برای شکل گیری فرایند چاپ استفاده کند. البته آموزش تنظیمات کاغذ چاپگر نیازمند مراحلی است که باید رعایت شود:

ظرفیت پرینتر را قبل از تغییر سایز کاغذ در پرینتر بررسی کنید.

ظرفیت و اندازه سینی کاغذ در انواع مختلف پرینترها با برندهای مختلف از جمله پرینترهای اچ پی ( hp )، پرینترهای کانن ( Canon ) ، سامسونگ و… با کاربردهای تک کاره یا چندکاره متفاوت است. بنابراین قبل از هر چیزی به دفترچه راهنمای پرینتر مراجعه و از ظرفیت سینی کاغذ و تطبیق آن با اندازه دلخواه کاغذی که نیاز دارید مطمئن شوید. در اغلب پرینتر ها، سینی کاغذ را می‌توان به صورت دستی تنظیم کرد تا تغییر اندازه کاغذ در پرینتر به صورت دلخواه امکان‌پذیر باشد. قرار دادن کاغذهایی با اندازه های مختلف به صورت همزمان باعث اختلال در چاپ می‌شود. همینطور ممکن است باعث آسیب زدن به دستگاه پرینتر نیز شود. با راهنمای تنظیمات چاپ کاغذ در سایز دلخواه در این مقاله، نکته به نکته همراه باشید.

تنظیم دستی سینی برای تغییر سایز کاغذ در پرینتر

نحوه جایگذاری کاغذ در سینی پرینتر کار سختی نیست. فقط کافیست بازو نگهدارنده کاغذ سینی را روی شیارهای موجود به اندازه دلخواهی که نیاز دارید تنظیم کنید.

روش ساخت و تنظیمات کاغذ چاپگر در پرینتر به صورت دستی:

گاهی اوقات هنگام چاپ در پرینتر ممکن است بخواهید برگه‌ای با سایزی دلخواه خود را چاپ کنید. اما به دلیل نبود سایز مورد نیاز شما در لیست سایز کاغذها، از سایز های دیگری استفاده کرده‌اید. و این موضوع موجب شده تا نتوانیدچاپ درستی را که احتیاج دارید از دستگاه بگیرید.

در این بخش از مقاله، روش ساخت و تنظیم ابعاد کاغذ در پرینتر بصورت دستی را خواهید آموخت. لازم به ذکر است که باید توجه داشته باشید، پرینتر شما از اندازه‌ای که تعریف می‌کنید پشتیبانی کند و کاغذ در دستگاه گیر نکند.

مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا در کنترل پنل (Control Panel) گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید.
  2. سپس وارد بخش Device and Printer شوید.
  3. پرینتر متصل به رایانه خود را با کلیک چپ انتخاب کنید.
  4. با انتخاب پرینتر نوار ابزاری در بالای صفحه فعال می‌شود که از این نوار ابزار باید گزینه Print Server properties را انتخاب کند.

تصویر مربوط به مراحل تنظیمات کاغذ چاپگر

5. در پنجره باز شده ابتدا گزینه Create New Form را با تیک زدن فعال کنید. و بعد اطلاعات لازم را وارد کنید.

تصویر مربوط به تغییر سایز و ساخت اندازه دلخواه کاغذ در پرینتر به صورت دستی

حتما یک نام برای سایز کاغذ، عرض و طول کاغذ و در آخر گزینه Save Form را انتخاب کنید. در اخر گزینه Ok را بزنید.

تنظیمات کاغذ چاپگر با اندازه دلخواه، پروسه‌ای است که نیاز به دقت فراوان دارد. اگر یک کار را از قلم بیاندازید، ممکن است تنظیمات دستگاه بهم خورده و مجبور باشید برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

نحوه تغییر سایز کاغذ در پرینتر و راهنمای تنظیمات چاپ کاغذ ، متناسب با اندازه دلخواه :

برای تنظیم ابعاد کاغذ در پرینتر و چاپ فایل در اندازه کاغذ دلخواه ابتدا فایل word مورد نظر را باز کرده و از نوار ابزار ورد گزینه layout را انتخاب کنید. در این جا شما با سه بخش یا سه گزینه arrange ،paragraph ،page setup مواجه می‌شوید. شما باید در بخش page setup ، گزینه Size را انتخاب کنید. با کلیک روی گزینه size، لیست پیشنهادی نرم‌افزار word، برای تعیین اندازه کاغذ در پرینتر نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید، تغییر سایز کاغذ را با یکی از اندازه‌های داده شده در این لیست انجام دهید. اما اگر سایز مورد نظر شما در این لیست وجود ندارد، می‌توانید تنظیمات سایز کاغذ را به صورت دستی خودتان انجام داده و اندازه مورد نظرتان را وارد کنید. برای این کار روی گزینه More Paper Sizes در انتهای این لیست کلیک کنید.

بعد از انتخاب گزینه More Paper Size، پنجره‌ای به نام page setup را مشاهده خواهید کرد. این پنجره دارای سه سربرگ margins ،paper ،layout می‌باشد. برای تغییر سایز کاغذ در پرینتر، باید سربرگ paper را انتخاب کنید.

در این سربرگ در بخش paper size با تغییر اعداد در کادر مربوط به width و height می‌توانید اندازه‌های مورد نظر خود را وارد کنید. با این کار شما برحسب سلیقه خود، تغییر سایز کاغذ در پرینتر و تنظیمات کاغذ چاپگر را به دلخواه و طبق نیاز می‌توانید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه