نحوه صحیح نگهداری از پرینتر ها دارای نکات ساده ای می باشد که در این مقاله مطرح شده است. علاوه بر این روش های نگهداری از کارتریج هم در این مقاله ذکر شده. می‌توان گفت تقریبا در هر اداره ای و در بسیاری از منازل حداقل یک دستگاه پرینتر وجود دارد. یکی از عواملی که متاسفانه بیشتر کاربرای پرینتر ازش غافل هستن و بهش اهمیت نمیدن، اینه که این دستگاه پرینتر نیاز به مراقبت و نگهداری داره. در واقع نگهداری از انواع پرینتر لیزری و جوهر افشان و به طور کلی ماشین های اداری جوریه که اگه به درستی صورت نگیره، روند فرسایشی اونا سرعت میگیره و زودتر از کار میفتن. این در حالیه که با رعایت اصول نگهداری درست از پرینتر و اجرای یه سری ترفندها، میشه به بهترین شکل از پرینتر استفاده کرد و عمرش رو افزایش داد.

اصول نگهداری و استفاده صحیح از پرینتر

نکات زیر، مهم‌ترین اقداماتی هستن که برای نگهداری و استفاده درست از پرینتر و جلوگیری از بروز مشکل در این دستگاه، باید رعایت کنین:

زمان چاپ یک نکته با اهمیت در نحوه صحیح نگهداری از پرینتر

  • از نکات دیگه در اصول نگهداری درست از پرینتر اینه که وقتی دستگاه در حال انجام دادن عملیات پرینت هست، به هیچ عنوان درب اون رو باز نکنین.
  • خاموش کردن ناگهانی چاپگر در طول فرایند چاپ هم میتونه مشکلات زیادی رو در این محصول ایجاد کنه و روند نگهداری از چاپگر رو مختل کنه.
  • کاغذهای درون دستگاه نباید چسبناک و یا منگنه‌دار باشن، چون این کار باعث آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه میشه.
  • سعی کنید پهنای سینی رو طوری تنظیم کنید که با لبه کاغذ مماس باشه. بهتره سینی از سمت چپ و راست به اندازه نیم میلی‌‌متر با کاغذ فاصله داشته باشه.

نکته ای که باید برای نگهداری صحیح از کارتریج بدونین اینه که دمای مناسب برای کارتریج ، بین 0 تا 35 درجه سانتیگراد هست. بنابراین تمام تلاشتون رو بکنین که دمای این قطعه از این محدوده بیشتر نشه. پریز برق استفاده شده توسط پرینتر، نباید با یک پرینتر لیزری دیگه یا با کامپیوتر و مانیتور لامپی مشترک باشه. این مساله ممکنه به دستگاه فشار بیاره و به دلیل نوسانات برق، قطعات داخلی پرینتر رو در معرض خطر قرار بده. همچنین برای نگهداری بهتر و دقیق تر باید توجه کنین که محل اتصال کابل برق به پریز و پرینتر شل نباشه. در صورت رعایت نکردن این موارد، پریز جرقه میزنه و دستگاه به شدت آسیب میبینه.

استفاده صحیح از انواع پرینتر های لیزری و جوهرافشان و کارتریج ها

داخل پرینتر را تمیز کنید

یکی از نکات مهم در نگهداری از انواع پرینتر اینه که داخل پرینتر رو به‌طور منظم تمیز کنید. وجود لایه گرد و خاک و دوده داخل پرینتر باعث از کار افتادن دستگاه میشه. برای پاک کردن گرد و غبار بهتره از پارچه‌های بدون پرز و کمی مرطوب استفاده کنید. این کار رو به آرامی انجام بدید؛ حتی اگر گرد و غبار و دوده زیادی داخل پرینتر مشاهده کردید. برای پاک کردن دوده بهتره از قلموی نرم یا گوش‌پاک‌کن مرطوب استفاده کنید. متناوبا می‌تونید گرد و خاک داخل دستگاه رو با کمپرس هوا پاک کنید. تا جایی‌که امکان داره سعی کنید از جاروبرقی استفاده نکنید. مگر اینکه جاروبرقی مجهز به سیستم کنترل فشار هوا بوده و بتونه به‌ آرامی گرد و غبار رو تمیز کنه.

بهترین گزینه برای نگهداری و نظافت پرینتر، دستمال مرطوب تمیز و بدون پرز هست. فراموش نکنین که فرایند پاک سازی پرینتر، باید وقتی که این دستگاه خاموشه انجام بشه.

به‌طور مرتب از دستگاه پرینتر استفاده کنید

در موضوع استفاده و نگهداری صحیح از پرینتر این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار هست. استفاده مرتب از پرینتر بسیار ضروری می‌باشد. چرا که کار نکردن با دستگاه موجب خشک شدن کارتریج میشه. بنابراین حتی اگر به‌طور منظم کار چاپ ندارید سعی کنید هر از گاهی یک یا دو برگه چاپ کنید تا کارتریج خشک نشه و دستگاه شما سالم بمونه. در نگهداری از پرینترهای لیزری و جوهر افشان ، مراقبت و استفاده صحیح از کارتریج هم اهمیت بالایی داره.

کار نکردن پرینتر برای چند روز متوالی نه ‌تنها باعث خشک شدن جوهر کارتریج میشه؛ بلکه باعث گیر کردن هدپرینتر شده و آسیب جدی به دستگاه وارد میکنه. این نکته علاوه بر اینکه در نگهداری از پرینترهای لیزری هم اهمیت داره اما مخصوصا در مورد نگهداری از پرینتر های جوهرافشان مهم هست. توصیه شده که هر ده روز یک‌بار برای جلوگیری از خشک شدن کارتریج یک صفحه کاملا رنگی رو چاپ کنید.

توجه به ظرفیت کاری پرینت در نحوه صحیح نگهداری از پرینتر

افرادی که در زمینه تعمیرات پرینتر کار میکنن، معمولا توصیه میکنن که برای نگهداری درست از پرینتر ، حتما به ظرفیت کاری این دستگاه توجه کنین. چاپ بیش از حد ظرفیت مشخص شده، به پاور و سایر بخش‌های دستگاه آسیب می‌رسونه و زمینه‌ساز بروز آسیب های جبران ناپذیر در این دستگاه میشه. از طرفی، اگه بعد از چاپ های تعداد بالا به دستگاه مهلت بدین که چند دقیقه ای استراحت کنه، کمک زیادی به افزایش عمر کاری پرینترتون خواهید کرد.

روش های نگهداری از کارتریج

  • صبر نکنید تا کارتریج شما کاملا خشک بشه. نرم‌افزار پرینتر پیامهایی رو در هنگامی که سطح کارتریج پایین‌تر از حد نرمال باشه، ارسال می‌کنه. قبل از اینکه جوهر به آخر برسه، کارتریج پرینتر رو تعویض کنید.
  • یکی از روش های نگهداری از کارتریج اینه که برای جابجا کردن کارتریج، بهتره اونو به صورت افقی نگه دارید.
  • همچنین اگه کارتریج رو بیرون از دستگاه میذارین، سعی کنین تو حالت عمودی نباشه. این نکته به حفظ و نگهداری از کارتریج کمک می‌کنه.

نحوه صحیح نگهداری از پرینتر

دستگاه را خاموش کنید

در اصول نگهداری و استفاده درست از پرینتر ، این نکته رو فراموش نکنید که اگر قصد ندارید از پرینتر برای مدت زمان طولانی استفاده کنید اون رو خاموش کنید. پرینترها وقتی در حال کار هستند، مقدار زیادی گرما تولید می کنند. هدر چاپ می‌تونه کارتریج رو در حالی که روشن هست، خشک کنه و این امر می‌تونه هدر رو بشکنه. یک پرینتر که به طور مداوم و بدون استفاده روشنه می‌تونه باعث سایش و پاره شدن قطعات دیگه بشه. پس بهتره هنگام استفاده نکردن از پرینتر، دستگاه رو خاموش کنید. این موضوع هم در نگهداری از انواع پرینترهای لیزری و جوهرافشان اهمیت داره.

امیدواریم با رعایت نکات بالا که توسط تکنسین های مجرب نور پرینتر ، جهت پیش گیری از سرویس مکرر پرینترهای لیزری و جوهرافشان جمع آوری شده، دیگه نیازی به سرویس دستگاه خود نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه