پرینت با موبایل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا فایل‌‌ها و اسناد درون گوشی خود را به راحتی از هرجا به چاپ برسانید. یکی از راه های اتصال به چاپگر از طریق موبایل، توسط کابل و برنامه گوگل کلود پرینت ” Google Cloud Print ” است. با ادامه مقاله در نورپرینتر همراه باشید تا با راهکار‌هایی درباره نحوه پرینت گرفتن با موبایل اندرویدی و نحوه اتصال گوشی به پرینتر بیشتر آشنا شوید.

Google Cloud Print چیست؟

Google Cloud Print سرویسی است که پرینترهای شما را در خانه و محل کارتان به وب متصل می‌کند. به عبارت دیگر این سرویس، ‌یکی از راه‌های نحوه اتصال گوشی به پرینتر نیز می‌باشد. وقتی پرینتر شما به وب متصل باشد، می‌توانید از هر کجا و با استفاده از هر دستگاه متصل به اینترنتی مانند رایانه‌های شخصی، رایانه‌های Mac، دستگاه‌های Chromebook، تلفن‌ها یا رایانه‌های لوحی عملیات چاپ را انجام دهید و از اطلاعات مورد نظرتان پرینت بگیرید.

برای پرینت با موبایل ابتدا نوع پرینتر خود را تعیین کنید.

پرینترهای مدرن به طور گسترده از دو نوع می‌باشند:

  • پرینترهای کلاسیک: پرینترهایی که توانایی اتصال به اینترنت را ندارند. آنها ممکن است از طریق Wi-Fi، بلوتوث یا اتصال USB به دستگاه های دیگر متصل شوند. برای نصب اولیه به کامپیوتر یا لپ تاپ نیاز دارند.
  • پرینترهای Cloud Ready: پرینتر هایی که می توانند به اینترنت متصل شوند و برای راه اندازی به کامپیوتر نیاز ندارند.

پرینت با موبایل و نحوه اتصال گوشی به پرینتر

همانطور که گفتیم، یکی از راه‌های پرینت گرفتن از اطلاعات گوشی، و نحوه اتصال گوشی به پرینتر اپلیکیشن گوگل کلود پرینت است. در حال حاضر این مورد به قابلیت‌های سیستم عامل اندروید اضافه شده و یک گزینه مخصوص به آن در بخش تنظیمات این سیستم عامل در نظر گرفته شده است. لیست پرینترهای همگام سازی شده و متصل به دستگاه اندرویدی شما در این بخش قابل مدیریت است. نحوه پرینت گرفتن با موبایل، به این صورت است که باید اتصال گوشی به پرینتر و همگام‌ سازی این دو دستگاه با یکدیگر باید انجام شود. بنابراین در ابتدا باید مراحل زیر را برای همگام سازی این دو دنبال کنید.

مراحل زیر را برای این کار به ترتیب دنبال کنید:

  • نحوه اتصال گوشی به پرینتر

1.در ابتدا به بخش تنظیمات ( Settings ) دستگاه اندرویدی خود وارد شوید. طبق تصویر زیر از طریق منوی اپلیکیشن‌ها، یا نوار نوتیفیکیشن‌ می‌توانید وارد تنظیمات تلفن همراه خود شوید.

نحوه اتصال گوشی به پرینتر2. در دستگاه‌های اندرویدی مسیرهای متفاوتی برای دسترسی به بخش مدیریت پرینترهای همگام‌سازی شده با دستگاه و اضافه کردن پرینترها، وجود دارد. بنابراین در اینجا بهتر است از طریق آیکون ذره‌بین عبارت Print یا Printing را جستجو کنید.

تصویر سرچ کلمه printing nدر نحوه پرینت گرفتن با موبایل

3.بعد از وارد شدن به این بخش لیستی از سرویس‌های پرینتی که توسط گوشی شما ارائه داده می‌شود، را مشاهده خواهید کرد. گزینه گوگل کلود پرینت (Cloud Print) معمولا در تمام دستگاه‌های اندرویدی مشترک است. اما گزینه‌هایی مانند Samsung Print Service Plugin گزینه های اختصاصی هستند که در هر تلفن همراه با سیستم عامل اندروید، متفاوت است. ممکن است این سرویس ها در دستگاه تلفن شما ارائه نشود. اگر می‌خواهید لیست پرینترهای همگام سازی شده با تلفن خود را مدیریت و مشاهده کنید، گزینه Cloud Print را انتخاب کنید.

اتصال گوشی به گوگل کلود پرینت

4.در اینجا باید وارد بخش تنظیمات این قسمت شویم. برای این کار در این دستگاه اندرویدی باید سه نقطه سمت راست صفحه را طبق تصویر انتخاب کنیم.

اتصال گوشی به گوگل کلود پرینت

5.با انتخاب سه نقطه بالای صفحه چند گزینه را مشاهده خواهید کرد. گزینه Add printer به شما این امکان را می‌دهد تا پرینتر جدیدی به لیست پرینترهای همگام سازی شده با گوگل کلود پرینت اضافه کنید. بعد از اینکه Add printer را انتخاب کردید، دستگاه شروع به جستجو کرده و پرینترهایی که در دسترس هستند را نمایش می‌دهد. برای اینکه پرینتر مورد نظر شما نمایش داده شود و بتوانید ان را به لیست اضافه کنید، باید موبایل و پرینتر شما هردو به یک شبکه وای فای مشترک متصل باشند.

افزودن پرینتر به گوگل کلود

شاید مقاله ” آموزش پرینت گرفتن با برنامه های پرینت با موبایل اندروید و IOS ” برایتان مفید باشد.

نکته

  • در صورتیکه نمی‌خواهید پرینتر جدیدی را به لیست پرینترهای همگام سازی شده با دستگاه خود اضافه کنید، یا این کار را بدون مشکل انجام دادید،

باید به بخش تنظیمات اصلی پرینترها بروید. از این روش می‌توانید دیده شدن پرینترها را تنظیم کنید. و یا آن‌ها را به اکانت‌های مشخصی اختصاص دهید.

برای مثال شما یک پرینتر در محل کار خود دارید و نمی‌خواهید آن را به لیست پرینترهای در دسترس و قابل مشاهده اضافه کنید. بنابراین این امکان را دارید که آن را به حالت پنهان تغییر وضعیت دهید.

تنظیمات گوگل کلود پرینت برای افزودن یا پنهان کردن پرینتر

6. اگر نمی‌خواهید پرینتری را از لیست دستگاه اندرویدی خود پنهان کنید، احتیاجی به انجام تنظیمات این بخش نیست. فقط پرینتر مورد نظرتان را به لیست پرینترهای همگام سازی شده اضافه کنید.

مدیریت پرینترها در گوگل کلود پرینت

مرحله بعدی آموزش نحوه پرینت گرفتن با موبایل و تبلت‌های اندرویدی

  • نحوه اضافه کردن پرینتر مورد نظر به اپلیکیشن گوگل کلود پرینت (Cloud Prin)

1.همانطور که در مرحله قبل اشاره کردیم، برای پرینت گرفتن از اطلاعات تلفن همراه، باید ابتدا پرینتر را در برنامه کلود پرینت (Cloud Print) اضافه کنید. بنابراین در قسمت آدرس‌بار مرورگر کروم در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود عبارت “chrome://devices” را تایپ کند.

نحوه اضافه کردن پرینتر به اپلیکیشن گوگل کلود پرینت

2.در صورت نصب پرینتری بر روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود، از بخش Classic printers گزینه Add printers را انتخاب کنید. سپس پرینتر مورد نظر خود را اضافه کنید. پرینتر موردنظر ما در اینجا HP LaserJet P1006 می‌باشد.

نحوه اضافه کردن پرینتر به اپلیکیشن گوگل کلود پرینت

3.حالا روی گزینه Add printer کلیک کرده تا پرینتر مورد نظر شما به کلود پرینت (Cloud Print) اضافه شود.

اضافه شدن پرینتر به کلود پرینت

اضافه شدن پرینتر به کلود پرینت

  • با مشاهده تصویر بالا، متوجه می‌شوید که پرینتر لوکال با موفقیت به لیست گوگل کلود پرینت افزوده شده است. همچنین در قسمت پایین یعنی My devices می‌بینید که یک پرینتر در فضای ابری اضافه شده. برای اطمینان از اضافه شدن پرینتر به کلود پرینت، برنامه کلود پرینت (Cloud Print) را در موبایل خود باز کنید. مشاهده می‌کنید که پرینتر HP با موفقیت به این برنامه افزوده شده. حالا به راحتی می‌توانید از گوشی موبایل خود دستور پرینت را صادر کنید.

برنلمه کلود پرینت در گوشی موبایل

نکته: برای دریافت لیست پرینترهایی که توسط گوگل کلود پرینت (Cloud Print) پشتیبانی می‌شوند، روی لینک زیر کلیک کنید.

Cloud Ready Printers

استفاده از قابلیت پرینت بی سیم مستقیم برنامه های اندرویدی

در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید به طور مستقل از قابلیت پرینت گرفتن پشتیبانی می‌کنند. ممکن است دسترسی به گزینه Print در هر اپلیکیشن متفاوت باشد. اما معمولا با مراجعه به منوی اصلی آن‌ها، می‌توانید این گزینه را مشاهده و انتخاب کنید.

پرینت از یک تصویر در گالری

برای مثال اگر تصمیم گرفتید یک تصویر از تصاویر گالری خود را به چاپ برسانید، کافیست عکس مورد نظر را اجرا کنید. سپس آیکون سه نقطه بالای صفحه موبایل یا تبلت اندرویدی را انتخاب کنید. در بین گزینه‌هایی که نمایش داده می‌شود، می‌توانید به گزینه Print دسترسی پیدا کنید. با انتخاب این گزینه در اپلیکیشن گالری می‌توانید مستقیما از اطلاعات گوشی که در این مثال یک تصویر مد نظر است، پرینت بگیرید.

نحوه پرینت گرفتن با موبایل از طریق قابلیت مستقیم برنامه ها

پرینت گرفتن با موبایل اندرویدی از اسناد ورد، اکسل و …

اما غیر از تصویر، ممکن است بخواهید در برنامه‌هایی مانند ورد، اکسل و… هم از اسنادتان پرینت بگیرید. در اینجا هم با یک تفاوت می‌توانید به طور مستقیم از طریق این برنامه‌ها (برنامه‌های اجراکننده اسناد) از فایل مورد نظرتان پرینت بگیرید. پس در ابتدا فایل مورد نظر را اجرا کنید. بعد از طریق منوی اصلی برنامه که در قسمت فوقانی صفحه قابل مشاهده است، گزینه Share & Export را انتخاب کنید. سپس از زیر منوی باز شده ، گزینه Print را انتخاب کنید.

پرینت گرفتن با موبایل اندرویدی از اسناد ورد و اکسل

در این مرحله، گوگل کلود پرینت اجرا شده و از صفحه مورد نظر در حالت چاپ، پیش نمایشی ارائه می‌کند. با انتخاب قسمتی که در تصویر زیر و در سمت چپ با فلش مشخص شده، می‌توانید تنظیمات لازم از قبیل تعداد برگه‌های پرینت، اندازه پرینت و … را برای فایل مورد نظر اعمال کنید.

پیش نمایش اسناد قبل از پرینت با موبایل

حالا باید از لیست پرینترهای موجود، پرینتر مورد نظرتان را انتخاب کرده و از محتوای خود به طور مستقیم پرینت بگیرید.

لیست پرینترهای موجود در موبایل

چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • پرینت گرفتن از اطلاعات گوشی موبایل در اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. و بدیهی است که مسیرهای موجود برای پرینت گرفتن از اطلاعات در اپلیکیشن‌های مختلف نسبت به یکدیگر هم متفاوت باشد.
  • توجه داشته باشید که این روش برای پرینترهایی که قابلیت اتصال به وای فای را دارند قابل اجراست. گوشی موبایل و پرینتر هردو باید به یک وای فای متصل باشند. در غیر اینصورت می‌توانید اطلاعات گوشی را با استفاده از کابل USB به کامپیوتری که پرینتر هم به آن متصل است، منتقل کنید و بعد پرینت بگیرید.

پرینت با موبایل اندرویدی از یک فایل PDF

برای پرینت گرفتن از فایل‌های PDF که در گوشی موبایل خود ذخیره کرده‌اید، مراحل پایین را دنبال کند.

در مرحله اول باید فایل PDF خود را باز و اجرا کنید. از طریق منو گزینه Print را انتخاب کنید تا پیش نمایشی از پرینت و تنظیمات آن را مشاهده کنید. با انتخاب گزینه Letter مانند مثال قبل، شما می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را در این قسمت وارد کنید. بعد با انتخاب گزینه Save as PDF بر روی صفحه، از لیست ارائه شده، پرینتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. و یا می‌توانید با انتخاب گزینه Google Cloud Print یا Google Drive ، این فایل PDF را در این سرویس‌ها ذخیره کرده و بعد از آن پرینت بگیرید.

پرینت از فایل PDF

اگر فایل PDF با استفاده از سرویس‌هایی مانند گوگل درایو اجرا شود، می‌توانید با انتخاب گزینه Save as، نام و مسیری برای آن تعیین کنید و در آخر فایل PDF را در حافظه داخلی موبایل ذخیره کنید.

ذخیره فایل پی دی اف در گوگل درایو

توجه داشته باشید این مسیر در گوشی‌های مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد.

اگر این نحوه پرینت گرفتن با موبایل برای شما مشکل یا پیچیده به نظر می‌رسد یا از طریق آن به نتیجه مطلوب نرسیدید، شاید مطالعه مقاله آموزش پرینت با موبایل از طریق اپلیکیشن های اندرویدی بتواند به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند و مفیدتر واقع شود.

 

احتمالا مقاله “ نحوه پرینت با موبایل اندرویدی از طریق کابل و برنامه PrintShare ” برایتان مفید باشد.

برای مطالعه سایر مقالات کاربردی نورپرینتر به بخش وبلاگ سایت مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه