تونر چیست؟ نحوه استفاده و نگهداری از تونر چگونه است؟ در این مقاله از سری مقالات نورپرینتر به پاسخ این سوالات می‌رسید و با طرز استفاده از تونر و نحوه نگهداری از آن آشنا خواهید شد. تونر پرینتر، پودری خاص با فشردگی و غلظت زیاد است که جنس آن از پلی استر تشکیل شده است. تونر یا همان پودر شارژ مهمترین ماده مصرفی کارتریج می‌باشد. هر کارتریچ پرینتر چه رنگی باشد و چه سیاه و سفید، با پودر داخل محفظه توان چاپ تعداد مشخصی را دارد. پس تونر پودر کارتریج پرینتر است. نوع و مرغوبیت پودر کارتریج تاثیر به سزایی در کیفیت چاپ‌ها دارد. بنابراین باید با دقت نوع مواد مصرفی و تونر کارتریچ را انتخاب و کار شارژ کارتریج و تونر را به سرویس‌کاران معتبر و مجرب بسپاریم.

تونر پرینتر های لیزری رنگی، از مدل رنگی CMYK (آبی، قرمز، زرد و مشکی) پیروی می‌کند. ولی به علت پر مصرف بودن تونر رنگ مشکی در پرینتر و فتوکپی، جایگاه پر فروش تری در بازار دارد.

تونر پرینتر رنگی

باید توجه داشت هر پودر تونر برای مدل‌های مختلفی از دستگاه‌ها استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن‌ها نیز متفاوت است. اگر از تونر ناسازگار با کارتریج پرینتر خود استفاده کنید ممکن است به اجزای داخلی کارتریج و پرینتر آسیب وارد شود.

عدم انتخاب صحیح نوع و جنس تونر موجب افت کیفیت چاپ‌ها نیز می‌شود. برای مثال اگر از پرینتر های لیزری رنگی اچ پی استفاده می‌کنید باید تونر کارتریج رنگی hp را تهیه نمایید. همینطور برای مدل‌ها و مارک‌های دیگر نیز باید این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

نحوه کار کارتریج و تونر در پرینتر های لیزری

تونر توسط قطعه‌ درام که به روش الکترواستاتیکی شارژ شده منتقل می­‌شود و طی فرآیند چاپ، توسط رولرهای داغ‌ شده به کاغذ می­‌چسبد. همزمان با انجام اینکار، لیزر پرینتر روی این قطعه تابیده و بخش‌هایی از آن را دارای بار الکتریکی می‌کند. ذرات تونر نیز که از قبل خود دارای بار بودند، با چرخیدن درام جذب بخش‌های دارای بار شده و سپس تصاویر و متون را روی کاغذ منتقل می‌کنند.

اثر تونر کارتریج پس از چاپ، روی درام باقی می­ماند. این تونر سوخته باید قبل از داغ شدن تونر جدید از درام پاک شود.

در واقع تونر در پرینتر لیزری نقشی مانند جوهر در پرینتر جوهرافشان دارد و کارتریج تونر نقشی مشابه کارتریج جوهر را ایفا می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم جنس تونر به کار رفته در کارتریج، پلی استر است. پلی استر به دلیل پلاستیکی که دارد، الکتریسیته را درون خود نگه داشته و بار منفی را جذب می‌کند.

بعد از ارسال دستورات چاپی از سیستم به پرینتر، کارتریج درام را که وظیفه چاپ تصاویر را برعهده دارد، چرخانده و آن را تمیز و سپس داغ می‌کند.

طرز استفاده از تونر

ترکیبات اصلی تونر پرینتر لیزری

  • پودر کربن
  • پلیمرهای خاص
  • پلی‌استر
  • رزین
  • اکسیدآهن

برای استفاده از تونر این نکات ایمنی و مهم باید مورد توجه قرار گیرد :

  • این نکات شامل استفاده از ماسک مناسب،دستکش و روپوش مخصوص می‌باشد.
  • توجه کنید که تمیز کردن محفظه تونر، قبل از شارژ تونر کارتریج باعث بهتر شدن عملیات چاپ می‌شود.
  • در صورتی که لباستان به پودر تونر آغشته شد، هیچ گاه از آب گرم برای شستن آن استفاده نکنید زیرا باعث جذب بیشتر تونر به لباستان می‌شود.
  • تونر دارای مواد مضری از جمله کربن است که  تنفس بدون ماسک در بلند مدت عوارض بسیار خطرناکی مانند سرطان ریه را به همراه دارد.
  • پیشنهاد می‌شود شارژ تونر حتما توسط متخصصین انجام شود.

چون متخصصین با در اختیار داشتن امکانات لازم و مناسب جهت کار روی دستگاه‌های مختلف، آسیب‌ها را به کمترین حد لازم می‌رسانند.

همچنین با آگاهی کامل نسبت به عوارض تونر برای سلامتی و داشتن امکانات مورد نیاز نکات مراقبتی را برای خود و شما به نحو احسن انجام می‌دهند .

نگهداری تونر

زمان شارژ تونر کارتریج

اگر نتایج چاپ علائم زیر را نشان داد، یکی از کارتریج های تونر شما خالی است و باید برای شارژ کارتریج اقدامات لازم را انجام دهید.

  • زمانی که لکه‌هایی در چاپ ظاهر می‌شود و چاپ یکدست نیست.
  • چاپ تا حدی کم رنگ است.
  • تراکم نامنظم در چاپ
  • ظهور نقاط سفید در چاپ
  • ترشحات و لکه‌های تونر
  • فضای خالی اسناد اصلی در چاپ خاکستری رنگ می‌شود.

پس قبل از آن که تصمیم به شارژ تونر بگیرید بهتر است به نکات زیر دقت کنید.

  • تونر یا پودر شارژ مورد استفاده :

گذشته از میزان حساسیتی که امور چاپی شما دارد، همواره از بهترین و معتبرترین تونرهای موجود در بازار استفاده کنید.

  •  این کار را به متخصصین آن واگذار کنید :

هرگز با تکیه بر آموزش‌های مقدماتی موجود در فضای مجازی اقدام به شارژ تونر نکنید، زیرا این کار بسیار، بسیار خطرناک و حساس می‌باشد.

پودر تونر به میزان زیادی سرطان زا، مسموم کننده و برای بدن انسان به شدت مضر است و عوارض خطرناکی دارد.

  •  دفعات شارژ تونر را بیش از حد معقول انجام ندهید:

نهایتا شما 5 مرتبه و در شرایط اضطراری و خاص تا 10 مرتبه می‌توانید اقدام به شارژ تونر کارتریج پرینتر خود نمایید.

بعد از این دفعات تکرار این اقدام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا باعث کاهش کیفیت چاپ می‌شود.

  • حتما به شرکت های معتبر این کار را واگذار نمایید:

برای افرادی که تجربه و مهارتی در زمینه شارژ تونر کارتریج ندارند بهتر است آن را به متخصصین این زمینه بسپارند. زمانی که شما کار شارژ تونر پرینتر خود را به مراکز صنفی و متخصصین این امر واگذار نمایید، دغدغه و نگرانی را از خود دور می‌کنید. علاوه بر آن طول عمر چاپگر شما، کارتریج پرینتر و سایر قطعات داخلی را افزایش می‌یابد. هنگامی که کارکرد پرینتر شما با ایرادات فنی رو به رو شد می‌توانید با مراجعه به دفتر فنی و مرکز تخصصی مربوطه درخواست نمایید تا کار خود را به نحو احسن به اتمام برسانند و خسارات وارده به شما را جبران کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه